فروشگاه سازفروش

بزرگترین فروشگاه اینترنتی سازولوازم موسیقی

فروشگاه سازفروش

بزرگترین فروشگاه اینترنتی سازولوازم موسیقی

سازفروش فروشگاه اینترنتی تخصصیی گیتار امپلی فایر و افکت با بهترین قیمت خرید و فروش
گیتارالکتریک
گیتارکلاسیک
گیتاراکوستیک
گیتاربیس

برای تهیه یک استودیو خانگی از کجا باید شروع کنیم؟

بخش دوم اسپیکرمانیتور

صدا را چگونه بشنویم؟

شاید با خواندن تیتر این مقاله جواب سوال را سریع پیدا کنید و به خودتون بگید که خوب معلومه با گوش!

ولی در حقیقت اینکه چه صدایی رو قراره با گوش شنید و این صدا ازچه کیفیتی و با چه حجمی قراره به گوش های ما برسه از اهمیت زیادی در کار تولید موسیقی برخوردار است.در این مقاله قصد دارم روش های متفاوت انتقال صدا به گوش رو مورد بررسی قرار بدم و باهم به این نکته دست پیدا کنیم که برای تهیه لوازم مورد نیاز در یک استودیوی خانگی به چه چیز هایی باید توجه بیشتری شود.

در بخش قبلی به صورت مفصل در رابطه با کارت های صوتی و یا کارت صدا توضیح داده شد و اهمیت این سخت افزار مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم که مفاهیم و علائمی که در رابطه با کارت های صوتی ارائه شده است به چه مواردی اشاره می کند و اگر با دقت این مقاله رو خونده باشید میتونید بهترین کارت صدا متناسب با بودجه ، محیط و سبک کاری که می خواهید در آن فعالیعت کنید را انتخاب کنید.

در این مقاله به بررسی دستگاه هایی می پردازم که به صورت تخصصی وظیفه ی انتقال و پخش صدا از کارت های صوتی را به گوش های ما دارند.

به طور کلی پخش صدا بر عهده ی اسپیکر ها(بلندگو ها) و هدفون ها می باشد که بنا به نیاز شما می توانید از هر دوی این سخت افزار ها استفاده کنید، اما چه اسپیکری و چه نوع هدفونی در کار تولید موسیقی استفاده می شود سوالی است که اکثر کسانی که به تازگی وارد دنیای ساخت موسیقی شده اند و یا قصد قدم گذاشتن در این راه را دارند به آن فکر می کنند.

اسپیکر ها انواع متفاوتی دارند که وظیفه ی اصلی آنها پخش صدا به بهترین شکل ممکن است یعنی اسپیکر ها قصد دارند صدا را با رنگ آمیزی خاص خود در فرکانس های متفاوت به گوش شما زیبا جلوه دهند.اگر شما کاربری هستید که به اسپیکر برای شنیدن صدای فیلم ،موسیقی و یا ویدئو گیم نیاز دارید فرقی نمی کند که صدایی که به گوش شما میرسد در فرکانس های متفاوت چقدر صادق است و اصلا فهمیدن این امر برای شما ارزشی ندارد چون هدف شما از استفاده ی این اسپیکر ها فقط شنیدن صدا به زیبا ترین وجه ممکن است.

اما زمانی که شما قصد تولید موسیقی دارید باید بدانید که فرکانس هایی که صدا تولید می کنند در چه بازه ای دچار تغییرات میشوند، یا اینکه در فرکانس های پایین و بالا به چه میزان عملکرد درستی را از خود نشان می دهند.اینجاست که تفاوت میان اسپیکر های معمولی و اسپیکر هایی که به مانیتورینگ معروف اند مشخص می شود.

شما به عنوان کسی که در حال تولید موسیقی است باید بدانید که صدای نت های بم و یا زیر در ساز های متفاوت در چه بازه فرکانسی دچار اختلال و ادغام با دیگر صدا ها در آن بازه ی فرکانسی می شود تا بتوانید این امر را کنترل و در صورت بروز این مشکل بتوانید آن را حل کنید.

اسپیکر های مانیتورینگ وظیفه دارند تا صدا را در صادق ترین حالت ممکن انتقال دهند تا شما بتوانید تصمیم بگیرید از چه صدایی در چه موقعی از موسیقی ای که قصد تولید آن را دارید استفاده کنید.این امر به عوامل دیگری همچون متراژ محیط کاری شما،اکوستیک بودن و یا نبودن آن محیط،سایز اسپیکرهایی که از آن در استودیوی خود استفاده می کنید ، سبک کاریتان و چندین عامل دیگر، که موضوع بحث ما نیست، بستگی دارد.

همان طور که اشاره کردم اسپیکرهای مانیتورینگ در اندازه های مختلف تولید می شوند که هرکدام از آنها در محیط های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.نمونه ای از اندازه های این مانیتورها را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

راهنمای خرید تجهیزات استودیو خانگی (اسپیکر مونیتور)

به طور "معمول" اسپیکر های مانیتورینگ در ابعاد 3،4،5،6،7،8،10 اینچ تولید می شوند که به نسبت محیطی که شما در آن کار میکنید باید اسپیکر با اندازه ای درست را استفاده کنید چون به کار گیری اسپیکرهای بزرگتر یا کوچکتر از اندازه ایی که برای محیط کاری شما مناسب باشد می تواند شما را از هدفی که قصد رسیدن به آن را دارید دور کند و این امر موجب خسارات مالی و روانی زیادی برای شما خواهد شد که می توان آن را با یک انتخاب درست برطرف نمود.

اجزای مختلف اسپیکر های مانیتورینگ:

دامنه فرکانسی

  1. توییتر
  2. ساب ووفر
  3. خروجی هوا
  4. ورودی TRS/TS
  5. ورودی XLR
  6. ورودی RCA
  7. کلید Acoustic space برای تنظیم و همگونی اکوستیکی با محل قرارگیری
  8. کلید تقویت یا کاهش فرکانسهای بالا high freq به میزان 2 دسیبل
  9. تنظیم شدت خروجی یا Level
  10. کلید روشن/خاموش
  11. ورودی برق

 

حال که با اجزای کلی اسپیکرهای مانیتورینگ بیشتر آشنا شدیم و مفهوم کلی از کارایی این اسپیکرها را بیان کردیم با کمی دقت و اهمیت به محیط استودیوی خود می توان اسپیکر مانیتورینگی با اندازه و صدای مناسب برای سبک موسیقی خودتون انتخاب کنید.

اسپیکرهای مانیتورینگ با سایز های متفاوت قابلیت پخش دامنه های مختلف صدا را دارند، به طور مثال در تصویر بالا من از اسپیکر مانیتورینگ Mackie مدل MR524 استفاده کردم که رنج دامنه ی فرکانسی در این اسپیکر مانیتورینگ قابلیت پخش فرکانس های 50HZ/50KHZ را دارد. اکثر اسپیکرهای مانیتورینگ در سایز 5 اینچ توانایی پخش این دامنه از فرکانس ها را دارند اما باید دید عملکرد آنها در این دامنه از چه میزان صداقت برخوردار است.

هرچه سایز این اسپیکرها بزرگتر می شود عدد دامنه پخش صدا در فرکانس های پایینی کمتر و در فرکانس های بالایی بیشتر می شود مثلا اگر دامنه پخش صدا در اسپیکر 5 اینچ 50HZ/50KHZ است در اسپیکر 8 اینچ این عدد به 35HZ/80KHZ  تغییر می کند که این تغییر موجب می شود تا صداها در دامنه های متفاوت بهتر شنیده شوند. البته این تغییرسایز در اسپیکرهای مانیتورینگ با برندهای متفرقه تضمین کننده ی کیفیت و صداقت درصدا نیست و صرفا بزرگتر شدن سایز اسپیکرها نمی تواند به ما کمک کند.

دامنه فرکانسی

در تصویر بالا محل قرار گیری صدای ساز و انسان در دامنه های فرکانسی مختلف را مشاهده می کنید که به ما نشان میدهد که هر صدایی در چه محلی باید قرار بگیرد، این تصویر به ما کمک می کند تا درهنگام میکس بتوانیم صدا را در درست ترین حالت ممکن بشنویم و با کمک گرفتن از اسپیکر مانیتورهایی که قابلیت پخش صدای درست و صادق را دارند بتوانیم کیفیت موسیقی خود را ارتقا دهیم.

در حقیقت اسپیکرهای مانیتورینگ نقش پر اهمیت و به سزایی درساختار یک استودیوی صدابرداری اعم از خانگی یا حرفه ای را دارند، که با در نظر گرفتن پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب اسپیکر مانیتورها می توانید موسیقی خود را با بهترین کیفیت تولید کنید و از ساخت یک قطعه موسیقی لذت ببرید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

نویسنده:تیم ساز فروش  (محمد گودرزی)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۸/۱۹
سازفروش سازفروش

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی